Odlučili ste da na brzinu provjerite šta ima na fejsbuku – i odjednom shvatate da ste izgubili gotovo cio sat. Američki publicista Aleksis Madrigal objašnava zašto se to dešava. On tvrdi da ljudi koji satima gledaju u profile na fejsbuku, ulaze u takozvanu zonu mašine, prenosi Dojče vele.
„Šta je to zona mašine? To je ritam. To je odgovor na precizno naštimovanu povratnu spregu. To je moćna distorzija prostora i vremena. Pritisnete dugme. Nešto se desi. Pritisnete ga opet, ... nešto slično, ali ne potpuno isto se desi. Možda ste nešto dobili, možda niste. I opet. I opet. I opet. I opet. Zadovoljstvo nastaje ponavljanjem, osjećanjem bezbjednosti unutar te povratne sprege“ kaže Madrigal.
Izraz „Zona mašine“ skovala je antropološkinja Nataša Šil, koja je proučavala ljude koji u Las Vegasu igraju na kockarskim automatima, i zaključila da većina ljudi uopšte ne igra jer se nada da će osvojiti novac. Oni navodno zapadaju u stanje slično hiponozi, pri čemu ništa oko njih više nije važno – uključujući tu i njihove svakodnevne brige.
Ljudi izgubljeni na internetu, ponašaju se na isti način, tvrdi Madrigal. Posle samo nekoliko sekundi, korisnici ne pokušavaju da postignu neki cilj – da nešto pročitaju ili napišu, već samo posmatraju novi i novi sadržaj. Na kraju se osećaju praznim, jer nisu produktivno upotrebili svoje vrijeme.
Madrigal želi da naglasi da njegova gledišta ne znače da on odbacuje internet – čitanje novina, posmatranje zanimljivih linkova ili kupovina preko interneta ne stvaraju taj efekat. Zona mašine počinje tamo gdje korisnik prestaje da bude aktivan, i gde skroluje samo radi skrolovanja.
Madrigal zato predalže da se u društvene mreže ugradi sistem upozorenja – na primjer, poslije svake stote fotografije valja na ekranu pokazati upozorenje i prijedlog da se uradi nešto produktivno.
Stranice koje kradu vrijeme
Madrigal kritikuje dizajnere stranica socijalnih mreža, blogova i portala. Većina njih smatra da je važno da se korisnici što duže zadrže na strani – odnosno, broj minuta koji čitalac provede na strani je mjerilo kvaliteta te stranice. Zbog toga dizajneri čine sve da korisnici „zalutaju“. Ova strategija bi mogla da se obije o glavu ponuđačima sadržaja, jer kod ljudi stvara frustraciju.
Fejsbuk se takođe trudi da ljude zadrži na svojoj platformi, između ostalog pomažući igrice poput Farmvila i sličnih projekata. Dugo vrijeme koje korisnici provode prijavljeni na taj sajt je dobar argument kada ta firma prodaje reklamni prostor.
Istovremeno, Fejsbuk se trudi da ide u korak sa trendovima. Do nedavno se predstavljao kao mjesto gdje se sadržaji dijele sa prijatljima, ali sada se planiraju promjene koje bi trebalo da omoguće da se sadržaji sa fesjbuka u cjelosti prenose na drugim sajtovima. Ranije je obično nuđen link do tih sadržaja, a njih su se primenjivala podešavanja o privatnosti. Sada bi i nepoznati ljudi mogli da komentarišu i „lajkuju“ tuđe postove. Na taj način, Fejsbuk planira da sebi da veći značaj kao izvor orignalnih informacija.
Fejsbuk se takođe trudi da ljude zadrži na svojoj platformi, između ostalog pomažući igrice poput Farmvila i sličnih projekata. Dugo vrijeme koje korisnici provode prijavljeni na taj sajt je dobar argument kada ta firma prodaje reklamni prostor.
Istovremeno, Fejsbuk se trudi da ide u korak sa trendovima. Do nedavno se predstavljao kao mjesto gdje se sadržaji dijele sa prijatljima, ali sada se planiraju promjene koje bi trebalo da omoguće da se sadržaji sa fesjbuka u cjelosti prenose na drugim sajtovima. Ranije je obično nuđen link do tih sadržaja, a njih su se primenjivala podešavanja o privatnosti. Sada bi i nepoznati ljudi mogli da komentarišu i „lajkuju“ tuđe postove. Na taj način, Fejsbuk planira da sebi da veći značaj kao izvor orignalnih informacija.
grixonline.blogspot.com/federalna.ba/b92.net
Nema komentara:
Objavi komentar